DIY: kerstzandkoekjes

19:09




















Het is nog 4 dagen voor het kerst is en voor het artikel van vandaag heb ik een recept voor super lekkere zandkoekjes. deze zijn gemakkelijk te maken en ook leuk om af te geven tijdens de feestdagen. Moet jij werken op kerst, kan je jouw collega's trakteren met deze lekkere koekjes 















We starten met de ingredienten. 200g boter, 250 bloem + extra voor het uitrollen, 5 g bakpoeder, 100gr suiker, 2 grote eierdooiers.  je hebt ook nog een deegroller en uitsteekvormpjes ( kerstthema) nodig. hou ook zeker vershoudfolie klaar. 
Verwarm de oven voor op 170°C (elektrische oven), voor een heteluchtoven is dit 145°C. 



Voeg alles samen in een kom, wat je hier niet ziet op de foto is nog een snuifje zout dit voegde ik ook nog toe. Ik gebruikte  voor het mengen mijn keukenrobot. maar je kan dit ook met een pollepel, mixer of koele hand snel tot een stevig deeg (niet te lang mengen!). 








Wanneer alles tot een stevig deeg is gemengd dan pak je het deeg in folie en laat het in de koelkast 30 min rusten en koelen. 




















Na 30 min neem je het uit de koelkast en ik heb het hier in 2 verdeeld dat werkt gemakkelijker vind ik zelf. Bestuif het werkblad met een beetje bloem en rol het deeg uit tot een plak van ongeveer 0.5 cm. wil je de versie maken die je op een kop kunt zetten dan moet je deze iets dikker maken.














Nu is het tijd voor het leukst werk druk met de uitsteekvormpjes figuren uit het deeg en leg ze op de met bakpapier bedekte bakplaat. Vouw de deegrestjes op elkaar, rol ze weer uit en snijd of druk er meer vormpjes uit.










Wil je de koekjes maken die je op een kop kunt zetten snij dan onderaan in de figuren een rechthoek uit van ongeveer 0.5 cm breed en 1 cm hoog. Ik heb dit een beetje op het zicht gedaan, ook heb ik de randen een beetje afgerond. Bak de koekjes in een voorverwarmtde oven ongeveer 15 à 20 min tot ze lichtbruin en gaar zijn. kijk zeker eens na 15 min of ze nog langer moeten.



Laat de koekjes op de bakplaat afkoelen, hier door worden ze  knapperig. Als je hier wilt stoppen kan dat best want nu zijn de koekjes klaar. Maar ik wou ze nog versieren met chocolade, dit maakt ze extra lekker.






















Ik kapte de chocolade in stukjes en smelt deze in de microgolf oven. kijk hierbij wel uit dat je de chocolade niet verbrand. maak gebruik van korte intervallen!




Wanneer deze gesmolten is kan je de afgekoelde koekjes erin dopen. 




Na het dopen van voldoende koekjes heb ik de rest van de chocolade in een spuitzak gedaan. en nu kan je jouw creativiteit de vrije loop laten. ik doe dit op een bakpapier zodat je wanneer de chocolade goed is uitgehard deze er gemakkelijk kan afhalen.


























Als je klaar bent laat dan zeker de chocolade goed uitharden voor je deze in een doos steek of meschien wel inpakt als cadeautje. deze kerstzandkoekjes zijn super lekker en hebben hier niet lang geleefd. 
























Eet smakelijk en veel plezier bij het maken van deze koekjes!


Veel liefst Birgit
Xx



You Might Also Like

0 reacties

Like us on bloglovin

Follow

Like us on facebook