DIY- betonnen paaseieren

10:53



















Nu de lente officieel in het land is en het weer er niet echt lente uitziet ( wanneer ik dit typ) is het toch tijd om al die paas decoratie boven te halen.  Ook al doet de lente ons dromen van heerlijke fleurige kleuren. Hou ik ook wel van less is more, daarom koos ik dit jaar voor minimalistische paas decoratie. Ik ging opzoek naar inspiratie op pinterest en ging eens rondsnuffelen in de winkels. Toen kwam ik op het idee om betonnen paaseieren te maken. Ik had ze al meerdere keren voorbij zien komen op pinterest en vandaag laat ik jullie zien hoe ik deze heb gemaakt.



















Wat heb je nodig:
Cement ( ik gebruik hier de gewone cement voor die je in een doe hetzelf winkel kan terug vinden) of beton
Water
Mengbakje
Lepel ( liefst 1 die weg mag nadien)
Plastieke onderlegger ( of karton)
Olie ( zonnebloem, olijfolie)
Eierschalen
Mesje
Eierschaaltje om deze in te zetten
Schuurpapier
Eventueel verf of andere dingen om ze nadien te versieren
Dek ook zeker de plak waar je dit gaat doen af, zo is de opkuis achteraf veel gemakkelijker

Eerst en vooral heb je eierschalen nodig. Maak het ei bovenaan heel voorzichtig open en niet te groot, juist groot genoeg om het ei er uit te krijgen. Dit is belangrijk om een zo mooi mogelijk  betonnen ei te bekomen. Zorg dat deze proper zijn, ik spoelde ze even uit na het verwijderen van de eieren. Daarna doe ik wat olie in de schaal. Door het ei heen en weer de draaien verdeel je de olie over de volledig schaal. Dit gaat er voor zorgen dat de schelp straks goed los laat.


















Hierna gaan we ons beton/ cement mengels maken. Zorg dat het mengels niet te vloeibaar is maar ook niet te stevig. De structuur deed mij eerder denken aan een soort past ( choco, pindakaas). Dit mengsel maak je door cement/ beton te mengen met water. Voeg water toe tot je de gewenste substantie hebt.




Daarna kan je er voor kiezen of je deze in een plastiek zakje doe of de eitjes gaat vullen met een lepel. Ik heb beide technieken geprobeerd en ik vond het vullen met een lepel handiger. Zorg er voor dat de eieren zeker tot bovenaan gevuld zijn.


















Wanneer je de eitjes tot boven hebt gevuld is het tijd om de luchtbelletjes te verwijderen. Dit doe je door het ei vast te pakken en deze op de palm van je hand te tikken. Als je al de eitjes heb getikt op jouw handpalm, is het tijd om ze te laten drogen. Ik laat ze drogen ( uitharden) in een eierschaal waar de eitjes in komen van de winkel. Laat ze zeker drogen voor min 24 u.



De eitjes zijn uitgehard dus nu is het tijd om de schaal te gaan verwijderen. Dit doe je met een mesje. Denk hierbij als of je een ajuin aan het pellen bent.




















Is de schaal verwijderd kan je jouw eitje nog wat opschuren waar nodig.




















Nu zijn jouw betonnen paaseieren klaar. Vanaf dit punt kan je volledig zelf beslissen wat je er mee doet. Geef je de eieren nog een leuk kleur accent, bekleed ze met lint ... Laat vooral jouw creativiteit de vrije loop. Neem zeker eens een kijkje op pinterest daar kan je heel wat inspiratie opdoen.

Van welke soort paasdecoratie houden  jullie minimalistisch of heel vrolijk en kleurrijk?

Veel liefs Birgit
Xx

You Might Also Like

0 reacties

Like us on bloglovin

Follow

Like us on facebook